Dode zebra's enzo - Reisverslag uit Otjihase, Namibië van Max Hoek - WaarBenJij.nu Dode zebra's enzo - Reisverslag uit Otjihase, Namibië van Max Hoek - WaarBenJij.nu

Dode zebra's enzo

Blijf op de hoogte en volg Max

15 December 2013 | Namibië, Otjihase

Goedemiddag beste mensen,
Mijn laatste verslag is alweer van een week geleden en ondertussen hebben we al zoveel bijzondere dingen gedaan en gezien dat het onmogelijk is om dat hier allemaal neer te zetten. Maandag zijn we aangekomen bij Naankuse en krijgen we de weg naar onze tent gewezen.
Ik heb een tent voor mezelf, en marjolein en mijn moeder hebben een tent samen. Het aantal vrijwilligers varieert bij Naankuse tussen de 15 en 50. Wij zijn er in een rustige periode en momenteel zijn er zo'n 2 vrijwilligers.
Als ik een beetje rondloop tussen alle dieren wordt mij gevraagd of ik mee wil om de wild hogs te voeren. Dit zijn een soort Pumba's uit de film Madagascar. Daarna mag ik gelijk het bavianenterrein op om een baby-baviaan de fles te geven.
Het doel van Naankuse is om dieren wanneer mogelijk zo snel mogelijk terug uit te zetten in het wild. Bij de bavianen is dit niet mogelijk omdat zij al teveel gewend aan mensen zijn.
Ze nemen hier alleen weesbavianen op van wie de ouders dood zijn.
Soms door andere dieren, soms doodgeschoten door boeren.
's middags wordt mij de nobele taak van het eierschaal fijnmalen toebedeeld. De dieren op Naankuse hebben namelijk calcium nodig en dat krijgen ze door de schaal van eieren.
Niet heel inspirerend werk, maar op een gegeven moment ga je het nog leuk vinden ook. De groep met vrijwilligers is divers met leeftijden van 18 tot 60. Engelsen, Zuid-Afrikanen, Fransen, Amerikanen en andere nationaliteiten.
Daarnaast werk je ook samen met de lokale bushmen.
Op de farm zijn overal om je heem dieren. S'avonds heb je een fantastische sterrenhemel in Namibië en sta ik ook nog een uur te kijken bij Samirah, de 15 jaar oude cheetah, die vlakbij mijn tent slaapt.
Op dinsdag hebben we de introductie waarbij we uitleg krijgen over het project en wat nuttige tips, zoals dat je nooit zomaar bij de leeuwen het gebied in gaat. Vinden ze niet leuk namelijk. Daarnaast krijgen we uitleg over een aantal slangen die voorkomen, zoals de pofadder en de Black Mamba. Op Naankuse hebben ze geen antigif, dus bij een slangenbeet wordt je gelijk naar Windhoek gereden. Daarna heb ik een heerlijke wandeling met de junior bavianen gemaakt. Dit zijn de al wat oudere baby's, die vooral hun eigen plan trekken. Tijdens onze wandeling komen we een groep van 45 wilde bavianen tegen. Onze bavianen denken ook dat ze heel wat zijn en de kleinsten beginnen een vechtpartij. Ontzettend mooi om te zien en als ze merken dat ze toch aan het verliezen zijn komen ze langzamerhand toch maar wat dichter naar ons, omdat de wilde bavianen niet bij ons in de buurt durven komen.
Dan is het tijd voor de lunch en hierna ga ik op research met Flo, een Duitse wildlife-expert die al 6 jaar op Naankuse werkt. Ook hebben we Robert Ecklund bij.
Een Zweedse professor die onderzoek doet naar communicatie tussen cheetah's onderling. En ook naar hoe wild dogs onderling communiceren. Tbv dit onderzoek gaan we het gebied met 5 cheetah's in. Dit zijn cheetah's die afhankelijk van hun gedrag weer terug uitgezet gaan worden in het wild. Ze zijn dus ook nog schuw voor mensen. We hebben allemaal een zwarte stok bij ter verlenging van ons lichaam en om de cheetah's op afstand te houden. Ook hebben we eten voor de cheetah's bij. Robert Ecklund neemt de geluiden van de cheetah's op
die ze produceren. Een leuke en spannende voormiddag dus.
Daarna wordt het nog leuker als we naar de Wild dogs gaan. Flo vraagt mij om de zebra uit de koelkast te halen en ik loop naar de koelkast en zie hier alleen een grote bruine geit liggen. Ik weet natuurlijk wel wat een zebra is, maar dacht het verkeerd verstaan te hebben, want vond het sowieso nogal raar. Vol trots kom ik dus met een dode geit op mijn schouders aanlopen die ik op de 4X4 wil gooien. Flo kijkt mij aan en vraagt: " Don't you know what a fucking zebra is ??" " It's that animal with black and white stripes"
Dit zorgde natuurlijk voor de nodige hilariteit en ik droop weer af naar de koeling. Daar vond ik na goed zoeken de dode zebra achter een paar dozen. Best zwaar een zebra trouwens en met deze zebra en een achterkant van een paard vertrekken we richting de wild dogs.
De zebra was overigens overleden door de kou en op die manier bij Naankuse terecht gekomen.
Als we bij de wild dogs aankomen en die het vlees laten zien worden de honden helemaal gek. Dus Robert is volop aan het opnemen. Als we de zebra naar hen toe gooien begint de horde van ongeveer 15 honden er gelijk aan en 5 minuten later kun je zo goed als niks meer van de zebra terug vinden. Indrukwekkend om te zien. Daarna lekker gegeten en ik heb voor de eerste keer een baby-baviaan. De kleinste weesbavianen moeten 's nachts namelijk bij iemand slapen en ik krijg Sanni toebedeeld, die even moet wennen aan mij(wie niet) maar dan tot rust komt en heerlijk gaat slapen. 'S nachts ga ik mee op de nachtpatrouille om te zoeken naar stropers. Die vinden we niet, maar we komen wel een van de giraffes tegen die in het gebied leven. Mijn moeder en Marjolein krijgen overigens Mina toebedeeld die een eigen willetje heeft en ze laten haar dan ook gelijk ontsnappen. Nadat de Naankuse staff Mina weer heeft en deze is gekalmeerd van de traumatische ervaring :) besluiten ze hen een baby te geven die iets meer easy-going is : Kimmie.
Woensdag zit ik in de foodprep-groep wat inhoudt dat je voor alle dieren het voedsel moet maken en brengen. Hier kun je het beste niet je nieuwe blouse voor aantrekken.
Tussen de middag gaan we wandelen met de kleinere en iets grotere bavianen en deze springen constant op je, waardoor je soms met wel 5 bavianen op je loopt. Leuk feitje is dat er 1 baviaan is die het af en toe iets te bont maakt, toevalligerwijs heet deze Max :)
Tot nu toe is het ontzettend leuk hier en je bent constant in de aanwezigheid van dieren. Ze hebben schapen, cheetah's luipaarden, leeuwen, bavianen, struisvogels, pauwen, meerkatten, caracallen en nog veel meer. Als je daar niet van houdt kun je beter niet naar Naankuse gaan. Donderdag beginnen we met de caracalwalk. Dit is een grote katachtige die de liefhebbers maar even moeten googlen. Voorlopig laat ik hier even bij omdat het anders te lang wordt, maar wordt snel vervolgd !

  • 15 December 2013 - 08:12

    Agnes:

    Leuk om te lezen,vooral van die baviaan Max

  • 20 December 2013 - 00:47

    Bart Hagtingius:

    Yo Max,

    mooi verhaal ouwe. Het is cool om te lezen met wat voor beesten je allemaal op pad bent. Verbaast me idd niks dat je het verschil tussen een geit en een zebra niet wist. Zo goed heb je nooit opgelet op school. Gekkigheid ouwe. Volgens mij maak je weer een mooie trip door het Afrikaanse land. Geniet er nog van ouwe.

    Gr. Bart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Max

Hallo beste mensen, Reizen is al lang een grote passie van mij en aangezien ik dit jaar weer een aantal leuke tripjes voor de boeg heb, heb ik besloten om vanaf nu een soort reisdagboek bij te houden op waarbenjij.nu. In het verleden heb ik Cuba, Jamaica, New York,Cyprus, Las Vegas, San Francisco en nog vele andere plaatsen bezocht. Dit jaar staat op de planning, Rome,China, Rusland, Maleisië, Singapore en Thailand. Eenieder die daarin geïnteresseerd is kan via deze site op de hoogte kan blijven van mijn reisavonturen. Daarnaast vind ik het ook een leuke manier om mijn eigen reizen terug te kunnen lezen. Zaterdag vertrek ik richting Rome voor 3 dagen en ga daar de voetbalwedstrijd AS Roma-Lazio bezichtigen. Ik hou jullie op de hoogte ! Groet, Max

Actief sinds 26 Feb. 2012
Verslag gelezen: 989
Totaal aantal bezoekers 41761

Voorgaande reizen:

23 Mei 2014 - 02 Juni 2014

Ivoorkust, een bijzonder land

06 December 2013 - 30 December 2013

Actief in Afrika

03 Augustus 2012 - 09 September 2012

Max goes Eurasia by train

27 April 2012 - 30 April 2012

Berlijn 2012

03 Maart 2012 - 05 Maart 2012

Rome : AS Roma- Lazio

Landen bezocht: