Relaxen in Siberië - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Max Hoek - WaarBenJij.nu Relaxen in Siberië - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Max Hoek - WaarBenJij.nu

Relaxen in Siberië

Blijf op de hoogte en volg Max

10 Augustus 2012 | Rusland, Irkoetsk

Beste lezers, hier alweer een verslag, de volgende volgt pas over 9 dagen na Mongolië.

We hebben s' nachts nauwelijks geslapen, dus dat wordt een pittig eerste dagje in Listvyanka. In Irkutsk worden we op het station opgepikt om naar Listvyanka te gaan met een bus. Hier gaan we eerst naar een ontbijttentje en lopen we over de zogeheten Main road. Het ontbijt is prima en we komen erachter dat het hier 3 keer zo goedkoop is als in Moskou. Na daarna voor het eerst in 4 dagen gedoucht te hebben, besluiten we een bergje genaamd Chersky Kamen te beklimmen. Onze nieuwe vrienden Anteun en Valerie komen we aan de voet van de berg tegen. Uiteindelijk bedwingen alleen ik en Bart de berg te voet. De rest besluit de stoeltjeslift te nemen. De hoogte van de stoeltjeslift is ook 1 van de belangrijkste redenen dat Bart de berg te voet doet. Hierna maken we een heerlijke boottocht over het Baikalmeer, dit is lekker om uit te rusten aangezien je een nachtje zonder slaap toch wel merkt.
Bij het restaurant waar we ontbeten hebben, dineren we heerlijk. Behalve Bart genieten we allemaal van de plaatselijke specialiteit Omul. Maar ook de kip die Bart heeft besteld smaakt goed. We hebben een voorgerecht, hoofdgerecht en drinken voor 6 man en moeten uiteindelijk een luttele 28 euro afrekenen. Heerlijk restaurantje alhoewel het bestellen wel met handen en voeten moet. Een aanrader en mocht je er een keer willen eten, dan kun je op de foto de naam zien. Dan gaan we richting een soort supermarkt om een paar biertjes te kopen zodat we heerlijk kunnen relaxen op het balkon van de home-stay waar we zitten. Hier hebben we een geweldig uitzicht op de ondergaande zon en het Baikalmeer. Op de achtergrond hebben we wat lekkere muziek en dit maakt het plaatje compleet. De combinatie van alcohol, muziek en zon zorgt ervoor dat we over onze slaap heen zijn en besluiten het nachtleven van Listvyanka onveilig te gaan maken.
We trekken een lange broek aan, doen een luchtje op en zijn klaar voor het bruisende nachtleven van Listvyanka. Nadat we in het centrum aan zijn gekomen, komen we er 10 min. later achter dat we in het centrum zijn. M.a.w. er is eigenlijk geen bar waar meer dan 2 mensen zitten. Aan het einde van de Main street vinden we eindelijk een terras waar een aantal mensen zitten en er muziek wordt gedraaid. We kopen hier een fles wodka met wat cola voor 5 euro. Wat dat betreft kunnen we nog even vooruit. We worden nog aangesproken door een Russische dame en een man met een gouden tand. Helaas zorgt de taalbarrierre er voor dat we niet echt in gesprek komen. En daarna komt er een grote verrassing, als klap op de vuurpijl komen we onze Russische buurman uit de trein tegen. Liefdevol bieden we hem wat wodka aan, maar hij schudt hard van nee, misschien komt dat doordat hij dit keer samen met zijn vrouw is. De avond dreigt op niks uit te lopen en we struinen stad en land af om nog een barretje te vinden in Listvyanka. Onze laatste hoop is gevestigd op een club die volgens Bart 24 uur per dag open is. Hij heeft deze namelijk eerder op de dag gezien. Hij weet zeker dat dit zo is en braaf volgen wij hem. Eenmaal daar aangekomen blijkt dit een nachtwinkel te zijn, dus ja. Dan maar 3 halve liters gekocht en gezellig voor het guesthouse opgegeten. Conclusie Listvyanka overdag : een 9. Listvyanka by night: een 2. Om 12 uur s'nachts liggen we in bed, op zich wel mooi omdat we morgen om 10 s' morgens opgepikt worden om eerst naar het Taltsi openluchtmuseum te gaan en daarna richting ons hotel in Irkutsk.
Het Taltsi openluchtmuseum bestaat uit houten huizen en sculpturen die weergeven hoe de mensen in Irkutsk vroeger leefden. Dit is mooi om te zien en om hier een indruk van te krijgen adviseer ik jullie om de foto's te bekijken. Nu richting Irkutsk, waar wij verblijven in Lenin street in het Ovotel. Als we hierdoor heen rijden zien we gelijk al dat het hier een stuk bruisender is dan in Listvyanka. Fabian en Bart kampen echter met het tijdsverschil en geven aan dat ze vanavond niet uitgaan. We zullen zien! Ondertussen hebben ze ook beide fysieke ongemakken. Fabian heeft last van teen en Bart heeft na zijn bergtocht van gisteren last van knie. We komen aan bij onze homestay waar we ontvangen worden door Svetlana. De homestay ziet er schoon en netjes uit. Naast het verhuren van haar huis geeft Svetlana ook nog part-time les in Latijn. Ondertussen kom ik er achter dat ik mijn pinpas kwijt ben. Best wel vervelend aangezien ik nog 4.5 week weg ben. Maar goed, uiteraard heb ik een plan B. Ik had hier namelijk al rekening mee gehouden. Daarnaast heb ik onze contactpersoon in Irkutsk gebeld die daarop contact opnam met ons vorige hostel, helaas hadden ze hem daar niet gevonden. Na deze tegenslag besluiten we om Irkutsk maar eens te gaan bekijken. Omdat hier weinig tijd voor is, eten we wat bij een Italiaan, lopen wat rond en pakken terrasjes. Daarna even opfrissen en weer een hapje eten. Over het algemeen hebben we de indruk dat de mensen hier wat vrolijker en opener zijn dan in Moskou. Ook hadden we gelezen dat hier een enorm vrouwenoverschot is. Na een uur kijken vanaf het terras kunnen we dit bevestigen. S'avonds drinken we nog een wijntje bij een cafe met Wifi zodat ik het laatste verslag kan uploaden.
Wij vertrekken vannacht om 4 naar Mongolië met de trein voor onze 7-daagse woestijntocht.
Groeten uit het warme Siberië.

  • 13 Augustus 2012 - 20:47

    Hans:

    Klinkt super en t ziet er leuk uit max, maar sinds wanneer is Lenin jou vriend?en is pinda's geregeld nu? Dat dat jou nou moet gebeuren haha, have fun,Gr. H& m

  • 13 Augustus 2012 - 22:37

    Jos:

    Kun je aan mijn broer ook uileggen hoe skype werkt?
    Voor jullie allemaal een schitterende tijd toegewenst,voor zover ik kan zien is dat al het geval

    groet aan jullie allemaal.

  • 16 Augustus 2012 - 12:23

    Rob :

    Ja ja mannen het is wat vier dagen niet douchen en dan ook s'avonds geen bar, en dat zit je nog goed
    dus ben beniewd wat de woestijn jullie brengt aan nachtleven ha ha

  • 23 Augustus 2012 - 18:21

    Max Van Hoek:

    @ Hans : Dat weet je toch, Lenin en Mao zijn mijn strijdmakkers ;)
    Ook al hebben ze ook wel eens een foutje gemaakt :)

    @ Jos: Dank voor je reactie, ik heb een poging gewaagd met je broer inzake Skype, maar we zijn er nog niet
    @ Rob : Mbt nightlife kan ik natuurlijk niet alles op het weblog vermelden haha ;)
    Nee hoor, bij de nomaden is het nightlife ver te zoeken.
    Behalve dan de heldere sterrenhemel iedere avond.

  • 23 Augustus 2012 - 19:22

    Anteun:

    Ha die max!

    Klinkt goed, ik denk dat ik deze reis ook maar ga maken.:-)
    Het was super tof!

    Groeten,

    Anteun

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Max

Hallo beste mensen, Reizen is al lang een grote passie van mij en aangezien ik dit jaar weer een aantal leuke tripjes voor de boeg heb, heb ik besloten om vanaf nu een soort reisdagboek bij te houden op waarbenjij.nu. In het verleden heb ik Cuba, Jamaica, New York,Cyprus, Las Vegas, San Francisco en nog vele andere plaatsen bezocht. Dit jaar staat op de planning, Rome,China, Rusland, Maleisië, Singapore en Thailand. Eenieder die daarin geïnteresseerd is kan via deze site op de hoogte kan blijven van mijn reisavonturen. Daarnaast vind ik het ook een leuke manier om mijn eigen reizen terug te kunnen lezen. Zaterdag vertrek ik richting Rome voor 3 dagen en ga daar de voetbalwedstrijd AS Roma-Lazio bezichtigen. Ik hou jullie op de hoogte ! Groet, Max

Actief sinds 26 Feb. 2012
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 41982

Voorgaande reizen:

23 Mei 2014 - 02 Juni 2014

Ivoorkust, een bijzonder land

06 December 2013 - 30 December 2013

Actief in Afrika

03 Augustus 2012 - 09 September 2012

Max goes Eurasia by train

27 April 2012 - 30 April 2012

Berlijn 2012

03 Maart 2012 - 05 Maart 2012

Rome : AS Roma- Lazio

Landen bezocht: